Hogyan óvjuk fűnyírónkat

13. 10. 2021

Hogyan óvjuk fűnyírónkat

A benzinmotoros fűnyíró kiváló, de aránylag bonyolult gép. A hosszú éveken át megbízható működéséhez sok gondoskodást és megfelelő karbantartást igényel. Elég gyakran fordul elő viszont, hogy a fűnyíró első és egyben utolsó karbantartása a kicsomagolás, az összeszerelés és az üzemanyagok feltöltése. Talán érdekes lehet, hány fűnyíró használó kezdi el keresni a használati utasítást, ha gondja van a géppel. De ez talán már túl későn érkezik.

Valószínűleg senkinek sem jutna eszébe teljes gázzal hajtani egy új autóval a kiszögelésekkel, éles sziklákkal tarkított mezei úton. Az új fűnyírót eközben hasonló igénybevételnek teszik ki.   

Bár a hagyományos forgó fűnyíró kizárólag a gyep vágó fenntartására szolgál, egyáltalán nem szokatlan, hogy akadnak, akik a nyomvályús utak rendszertelen gyepét nyírja, ahol a kések a legjobb esetben is csak a fűcsomók gyökérzetének ütköznek. Rosszabb esetben alaposan nekiütköznek a talajnak vagy akár a köveknek is. Kezdetben még úgy tűnhet, hogy a robusztus fűnyírónak nem jelenthet gondot az ilyen kezelés, és a károk eleinte csak a késeken látszanak, viszont az apró ütések, amelyek a késen át a motor tengelyébe is átkerülnek, eleinte kisebb sérüléseket, végül azonban a motor teljes károsodását okozhatják. Az ütések megsértik a motor csapágyat, egyúttal egy kissé meghajolhat a bütyköstengely, ami megbontja a kiegyensúlyozottságát. Ennek következtében rezgések keletkeznek a működésben, és tovább károsítják a csapágyakat, amelyek sérülése csak fokozza a bajt. Ezzel tulajdonképpen be is zárul az okok és a következmények sorozata. A magasabb rezgés révén fokozódik a sérülés, amely még tovább fokozza a rezgést. Kezdetben ez csupán annyiban kellemetlen, hogy a rezgéseket a fogantyúba és a kézre viszik át, egy bizonyos idő után a kasza veszít a teljesítményéből, rosszul indul, és rosszul vág. Az egyik napon majd nem indítható be, végül következik a megállapítás, hogy a motorjavítás költsége megegyezik egy új fűkasza árával.

Bármilyen meglepő is, a motor élettartama egyenes arányban csökken a sérült és kiegyensúlyozatlan késsel, amely szintén a rezgések forrása lehet. A késnek ezért mindig egyenesnek, élesnek és kiegyensúlyozottnak kell lennie. A késélezést bízza szakemberre. Ha az élezését egyedül végzi, járjon el úgy, hogy ha felfüggeszti a kés középső furatán keresztül, a süllyedő részét élezze egészen addig, amíg vízszintbe nem kerül.

A fűnyíró gyors amortizálódásának újabb módja a motorolaj csere elhanyagolása. A működés során a motorból az olajba a surlódás következtében kis fémreszelékek - mikrorészecskék távoznak. Az olaj korlátozott élettartamú, így idővel veszít a kenőképességéből. A régi, fémreszelékkel telítődött olaj csiszoló pasztává válik, ami fokozatosan csiszolgatja a csapágyat, a hengerfalakat, a dugattyút és a dugattyúgyűrűket. A motor növekvő hézagjának következménye a fokozódó rezgés és a kopás hatványozottan növekszik. Szélsőséges esetben a hézagoknál olajszivárgás áll be, és ha nem tölti után időben, a motor minden bizonnyal besül. Az olajat ezért javasoljuk legalább évente 1-szer cserélni, de fontos, hogy a használati idényben ellenőrizze a szintjét is.

Gyakran merül feledésbe vagy alábecsült az üzemanyag minősége is. A fűnyíróba mindig kiváló minőségű és friss benzint töltsön. A benzinbe már évek óta adagolnak biológiai összetevőket, ami nagyon gyorsan lebomlik. Aki már használt olajsütőt, észrevehette, hogy a falán zsíros máz ülepszik le, amely lényegében semmivel sem oldható fel, és mechanikusan is csak nehezen távolítható el. Úgyszólván a korszerű üzemanyagok biológiai összetevői is hasonlóan viselkednek. A levegőn megkötik a nedvességet, fokozatosan kemény zselés anyaggá válnak, ami eltömíti a karburátor járatait. Kezdetben ez csak a motor csökkenő teljesítményén, nehéz indításán, hullámzó fordulatszámán érzékelhető, de végül egyáltalán nem indítható be. Az így eltömődött karburátor tisztítása gyakorlatilag lehetetlen vállalkozás, egyszerűbb a teljes cseréje. A fűnyíróba ezért soha ne használjon egy évet álló, rosszul záródó kannában tárolt üzemanyagot. Tél előtt inkább eressze ki a tartályban maradt üzemanyagot, és ha lehetséges, tegye ugyanezt a karburátorral is. Ha a karburátornak nincs leeresztő csavarja, indítsa be a fűnyírót, és hagyja, hogy kiégesse a maradék üzemanyagot.

Bár még számos módon tehető tönkre egy fűnyíró, de legalább szót ejtettünk a károsodás legfontosabbak okairól.

Hogyan ne ártsunk a fűnyírónak, és növeljük a maximálisra az élettartamát?

  • Az új fűnyírónál mindig olvassa el a használati utasítást. Ez fontos információkat tartalmaz, amit ne becsüljön alá.
  • Csak egyenes és karbantartható felületet kaszáljon, az egyenetlen bevetett területeknél fennáll a veszélyes, hogy a kés beakad valamibe, ezért itt inkább szegélyvágót alkalmazzon.
  • Ne becsülje alá a rendszeres ellenőrzést és az olajcserét.
  • Csak minőségi üzemanyagot használjon.
  • Ellenőrizze, tisztítsa ki vagy cserélje a levegőszűrőt.
  • Tartsa síkban, élesen és kiegyensúlyozva a kést.
  • A fűnyírót a használat után alaposan tisztítsa meg.
  • Soha ne billentse oldalra vagy előre, hogy az olaj ne fusson oda, ahová nem kellene futnia.
  • Ne feledje rendszeresen kenni a külső mozgó alkatrészeket, például kerékcsapágyakat, huzalokat, stb.
  • Ha a kaszáláskor valami szokatlan tapasztal, például szokatlan hangot észlel, a motor veszít a teljesítményéből, hullámzik a fordulatszáma, inkább állítsa le a kaszát, és ellenőriztesse szakszervizben.
  • Soha ne végezzen egyedül javításokat, kivéve, ha valóban tudja, mit kell tennie.

Érdekes cikket kapott?
Ossza meg másokkal




Ez is érdekelheti Önt