Hogyan (ne)vágjunk láncfűrésszel

13. 09. 2021

Hogyan (ne)vágjunk láncfűrésszel

A láncfűrészelés alapját talán mindenki megérti csupán a kinézetéből is. Bár a következő sorok valamelyes feleslegesnek tűnhetnek, a különféle vitafórumokon közzétett számos hozzászólás és kérdés arról tanúskodik, hogy a láncfűrész tulajdonos némelyikének minimális, vagy szinte semmilyen ismerete nincs a láncfűrész biztonságos használatáról vagy az alapvető karbantartási és ápolási műveletekről.

Természetesen nem fogjuk elmagyarázni, hogyan kell kivágni helyesen egy megtermett fát. Az ilyen munkát hagyjuk a tapasztalt szakértőre, aki tudja mit csinál. Szerencsére az emberek túlnyomó többsége az első motorfűrészét többnyire arra szerzi be, hogy vágjon néhány tüzifa hasábot télire. Ugyanakkor számos fatális hibát vét.

Talán nem kell hangsúlyozni, mennyire veszélyes lehet a láncfűrészA legfontosabb, hogy minden fűrész előtt alaposan ellenőriznie kell. Vizsgálja meg az esetleg kilazult részeket, különösen, hogy elég feszesek-e a vezetőlécek, és helyesen feszül a lánc. Próbálja ki, helyesen működik-e a biztonsági fék, töltse fel a lánckenő olajat, és ellenőrizze, hogy a fűrész megfelelően keni-e a vezetőlécet és a láncot. Ezt könnyen kiderítheti úgy, hogy röviden elindítja a fűrészt egy régi újságpapír felett. Ha a lánckenőnek megfelelő a kenése, a láncfűrész végé apró olajcseppeket fröcsköl. A nem megfelelő kenésű fűrészben hamarabb elkopik a lánc és a vezetőléc is.

Tartsa élesen a láncot. Ez egyáltalán nem nagy tudomány. A láncfűrés élezése általában a láncfűrésszel együtt szállított kézikönyvben szerepel. A tompa lánc rosszul vág, és rákényszeríti, hogy jobban rányomja a fűrészt. Ezzel feleslegesen terheli a motort, a vágás sokkal nehézkesebb és hosszabb, ezzel együtt pedig növekszik annak a kockázata, ahogy nyomja a fűrészt, annál kevésbé tudja biztonságosan megtartani, amint áthalad a fűrészelt fán. Az éles láncú fűrész szinte magától halad át a fűrészelt fán.

Ha a fűrész nem tartja a fordulatot, rosszul indul, alapjáraton leáll, semmiképp se szerelje szét a karburátort egyedül. Az ilyen munkát hagyjuk a tapasztalt szakértőre, aki tudja mit csinál. Egyáltalán nem szokatlan, hogy időről-időre a fűrésznek is szüksége van egy kis „hangolásra”. Elsősorban az új fűrészeknél van erre szükség a bejáratás után, amikor kell némi finom utóhangolás.

Ne becsülje alá az üzemanyagot. A kétütemű motort benzin és olaj keveréke hajtja. Az olaj a motor kenésére szolgál. Ha elfelejti a benzinbe keverni az olajat, a motor szinte biztosan besül néhány másodperc alatt. Az olaj és benzin arányát a láncfűrész gyártója határozza meg. Egyúttal mindig használjon frissen kevert üzemanyagot. Az olaj és a benzin is gyorsan degradálódik. Jusson eszébe a keverék készlet felhalmozásakor, hogy az olaj és a benzin is 14 napon túl veszít a kenőképességéből. Néhány hét múlva már egyáltalán nincs kenőhatása. Ezért inkább öntse ki a felesleges keveréket a fűrészből, ha tudja, hogy hosszabb ideig nem használja.

Mindig friss üzemanyagkeveréket használjon...

A láncfűrész ügyes kezekben kiváló szolgálatot tesz. Ha a láncfűrésszel végzett munka során kialakulnak az alapszokásai, minden körülmények között maximálisan körültekintő lesz, nincs miért félnie a fűrésztől. Semmiképp se becsülje magát túl, ha fáradtságot érez, inkább pihenjen. Amikor a fűrésszel dolgozik, ügyeljen arra, hogy a közelében ne tartózkodjon feleslegesen senki, különösen ne gyerekek. Soha ne várjon a fűrész felső oldalával, sem a csúcsával. Miután a fűrész a vágatba „harapott”, megtörténhet az úgynevezett visszacsapás. A fűrész ezután nagy lendülettel felcsapódik, rendszerint a kezelő válla vagy feje irányába. Mindig két kézzel tartsa a láncfűrészt, az előírt módon a fogantyúknál. Ekkor az esetleges visszacsapásnál közbe léphet a biztonsági fék. Az elülső fogantyúnál a fűrészt tartó kéz ugyanis a fűrész felfelé haladó mozgásakor benyomja a fék karját, és a lánc azonnal leáll. Ezért a biztonsági fék fontos eleme a fűrésznek.

A fűrészt tartsa két kézzel, a fűrész visszacsapásakor a bal kézfeje aktiválja a biztonsági féket...

Sokszor becsülik alá fűrészeléskor a biztonsági védőeszközök használatát. Gyakran láthatunk fűrészelni a kertben rövidnadrágban vagy melegítőnadrágban. Már nem egy embernél bosszulta meg magát egyetlen fahasáb lefűrészelése azzal, hogy csak jobban oda kell figyelnie a munkánál. Határozottan érdemes óvni a látást védőszemüveggel, van akár az arcot védőálarccal. Talán nem kell feleslegesen kitérnünk annak veszélyére, hogy a kézben tartott beindított fűrésznél bármikor a szemébe csaphat egy forgács. A benzinmotoros láncfűrészek nagyon hangosak, ezért van jelentősége a hallásvédelemnek is egy fülvédő formájában. Ha a munka során sípolást érez a fülében, az a kezdődő halláskárosodás jele. A minőségi kesztyűnek is komoly jelentősége van, de ugyanilyen fontos a vágásbiztos nadrág és cipő. Ezeket ugyanis baleset esetén mindig megvásárolhatja újra.

A fafűrészeléshez szerezzen be egy minőségi bakot, amelybe a tuskót szilárdan rögzíthet. A fűrészelésnél megfelelően rögzített tuskóhoz állhat egyenesen és stabilan, biztonságos helyzetben. Nincs szüksége társra, hogy asszisztáljon és megtartsa a vágni kívánt rönköt. A legrosszabb, amit tehet, hogy a talajon szabadon fekvő rönköt kezdi fűrészelni. Előrehajolva kevésbé stabil, és a fűrész utolsó szakaszával kell vágnia, és a rönk könnyen elgurulhat ... Egyszerűen valami miatt folyton szétszóródik a figyelme, és nem koncentrálhat eléggé a fűrészelésre.

Ha megtanulja a láncfűrész megfelelő és biztonságos kezelését, egy kiváló társra lelhet a nehéz munkavégzésben.

TIPP: A vezetőléc és a lánc kenéséhez napjainkban már ökológiailag ártalmatlan biológiai bázisú olajokat alkalmaznak. Az ilyen olaj gyorsan lebomlik, és nem szennyezi a környezetet. Ha azonban több hétig állni hagyja a fűrészben, degradálódhat, és megkeményedik. Eltömítheti és tönkre teheti az olajszivattyút. Ha hosszabb időre tervezi félre tenni a fűrészt, öntse ki az ökológiai olajat, és öblítse át tetszőleges szintetikus olajjal. Az olajtartályba elég egy kevés mennyiség betöltése, majd forgassa át a láncot a vezetőlécen, hogy az olajszivattyú felszívja a szintetikus olajat. A fűrész tárolásakor mindig számoljon azzal, hogy a vezetőlécből elcseppenhet az olaj. Bizonyos esetekben az olajat a szivattyú is áteresztheti, amit újabb indok az olaj leeresztésére a fűrészből.

Érdekes cikket kapott?
Ossza meg másokkal




Ez is érdekelheti Önt